Sunday, March 25, 2012

apo kono eh jang?


Image credit to Jiwang.Org

Apo Kono Eh Jang?

( P: )
Jang oh Jang
Mano pulak poi eh budak bertuah ni
Sonyap yo...
Siaplah jang oi...
Kobau tu tak boghi makan laie

( L: )
Batu kikir jembatan bosi
Gulai udang sebelango
Cubo omak fikir dalam hati
Ayo ni bujang sudah lamo aih

( P: )
Apo kono eh jang kau monung ajo
Oghang ke bulan ekau di mano
Muko berpoluh apo teghosa
Carian ubek penawa duko

Poielah mandi hari dah tinggi
Jangan temonung menoman tanggo
Ke sawah kito menuai padi
Apo dikonang pekaro yang sudah

Si Milah kau gilokan
Orang dah masuk meminang
Mano den lotak muko
Kondak kau jang diambik orang
Biar omak cari an lain
Ompuk orang jangan diidam

Ha... tu lah, dulu laie den koba kan
Kojo jang... kojo.
Ni.. ke kobun maleh
Sawah liat pulak tu

( L: )
Ah.. Omak ni..
Sekolah tinggi tinggi takkan ke sawah do
Buek malu yo...

( P: )
Ndakkan anak orang tak payah beduit
Apolah nak jadi kau ni jang oi.. hai...

( L: )
Abih macano mak
Badan sey ni nak domam yo ghaso eh

( P: )
Dah den koba an dulu kumpo kan duit
Pinanglah copek ini kau tangguh an
Ke sawah kito mengumpo belanjo
Bekonan den si Milah buek menantu

Apo laie kau sosakan
Menghaung tak ado guno
Milah kawin minggu dopan
Melopong kau jang putih mato
Jangan laie dikonang konang
Asik dikonang merano badan

( L: )
Bekocak-kocak air di boting
Limau manih betaruk mudo
Bia becacak koghih dan lombing
Putih kuning den tarik juo

( P: )
Kau nak apo an si milah tu pulak
Jangan jang, malu omak
Kito yang susah nanti

( L: )
Sey tak kiro
Sey nak an juo Milah tu mak
Apo nak jadi, jadilah

( P: )
Dah di haruk setan ko budak ni
Dunio pun tak nampak laie...

( L: )
Ke jelobak ke jelobu
Tuai padi tigo tangkai
Kato ombung den...
Kato ongah den...
Kato ocu den
Podih nyo hati menanggung malu
Tak mati badan menghasa... Aih

( P: )
Apo kono eh jang...

nyanyian:  Mastura & Ally Noor


2 comments:

  1. juana&azahari,

    Saya cuba mencari 'nogoghi' dalam lagu ini.Saya tidak dapat.

    Ini berlaku kerana lagu tersebut tidak dinyanyikan oleh orang Negeri Sembilan (termasuk Naning,Alor Gajah,Masjid Tanah). Lagu tersebut dinyanyikan oleh orang keturunan Rawa yang berasal dari Jerantut, Pahang.

    Minta maaf, ini pendapat saya.

    ReplyDelete
  2. Encik Ujang,
    tak dinafikan ada perkataan yang disebutkan terasa janggal kedengaran. mungkin tidak sama 'idgham'nya dengan anak jati ns. apa-apa pun, terima kasih kerana singgah blog ini & memberi pendapat.

    oh ya, keturunan Rawa juga bercakap seperti orang ns jugak ke?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...