Daisypath Anniversary tickers

Monday, March 21, 2011

the 100-year-old anthem

there was a time during assembly masa sekolah menengah, lepas nyanyi lagu Negaraku, kena nyanyi lagu kebesaran ns pulak.  so bila time nyanyi lagu tu, aku diam je, tak nyanyi pun.  kenapa?  sebab aku tak tau lagu tu.  aku sekolah rendah kat selangor sampai darjah 6, macam mana aku nak tau?

selepas beberapa kali perhimpunan, baru aku hafal lagu tu.  antara banyak-banyak lagu kebesaran negeri, aku rasa lagu negeri sembilan lah yang paling best.  la baii, ko baru dengar lagu dari dua negeri je, mana ko tau lagu negeri lain tak best?  tapi arwah mak pun sama pendapat macam aku.  tu pasal aku bagitau pendapat aku.  tapi kalau korang rasa tak best, ada aku kisah?  he..he..

Video courtesy of YouTube

Berkatlah Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan
Kurniai sihat dan makmur
Kasihi rakyat lanjutkan umur
Akan berkati sekalian yang setia
Musuhnya habis binasa
Berkatlah Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan

Berkatlah Yang di-Pertuan Besar — originally composed by Sir Andrew Cadelcott and Tunku Zakaria Tunku Mambang in 1911, was fine-tuned by YAM Tuanku Zain Al-Abidin Tuanku Muhriz, who worked together with renowned composer Datuk Johari Salleh and music teacher Chong Yew Boon late last year.

meremang bulu roma dengar versi yang baru ni...
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...