Daisypath Anniversary tickers

Thursday, October 28, 2010

let's share

masih mc lagi.  relax lagi.  another 2 weeks to go.

aku baru habis tengok program Tanyalah Ustaz kat tv9.  hari ni tajuknya 'Dugaan Illahi'.  aku takde lah salin atau ambil notes masa ustaz tu bercakap.  but since it's still fresh in my mind, aku fikir ada baiknya aku share ilmu yang baru aku dapat ni untuk pengetahuan kita bersama.

Photo courtesy from Surau JPBD

ada 10 dugaan/ujian dari Allah buat manusia:-
1.  ujian bencana
2.  ujian penyakit
3.  ujian kemiskinan
4.  ujian kesenangan
5.  ujian kehilangan
6.  ujian dari orang zalim
7.  ujian tarikan kepada maksiat
8.  ujian taat kepada perintah Allah
9.  ujian diatas kelebihan-kelebihan yang diberi oleh Allah
10.  Ujian hati

Allah tidak akan menurunkan ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hambanya.  oleh itu, sabar & redha dengan ujian itu.  nescaya ada hikmah tersembunyi dariNya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...