Daisypath Anniversary tickers

Friday, September 11, 2015

saengil chukahae

untuk birthday tahun ni, Dina request nak celebrate kat restoran makanan Korea.  puas jugaklah nak mencari restoran Korea yang halal.  adalah a few, tapi mostly restoran cuma mention 'pork-free'.  was-was aku dibuatnya.


finally, dapat jumpa satu restoran Korea yang halal.  we decided to try Sweetree Restaurant di Taman Putra Sulaiman, Ampang Utama.  itu pun selepas aku dapat tahu JJCM pernah ke restoran tu.  barulah rasa yakin nak pergi.


so lepas Maghrib last Friday, kitaorang pun bergerak dari rumah walaupun sedang hujan.  kalau tunggu hujan berhenti, risau jalan jammed pulak nanti.  tu lah kan, duduk kat bandar ni, semedang je risau.  risau jalan jammed, risau takde public transport, risau orang buat rusuhan, etc, etc.  mana tak stress?  sorry, dah ke laut.


ok, sambung balik.  masa kitaorang sampai, nampak takde pengunjung dalam restoran.  suka hati aku suasana yang tak crowded ni.  tapi Dina nak duduk kat tingkat atas walaupun tempat kitaorang dah direserved kat bawah.  Nasib baik birthday girl, ikut kan je lah.


bila naik tingkat atas, nah tu dia.  walaupun tak penuh, adalah 5-6 meja yang diduduki pengunjung.  meja untuk 3-4 orang tak available.  so kitaorang pilih meja kopi untuk 5 orang.  serba salah waitress tu nak bagi kitaorang duduk.  tapi kitaorang selamba je duduk, dia pun tak boleh cakap apa.  customer is always right.  hehehe…



decoration kat restoran tu simple je.  tapi cantik.  macam restoran yang comel-comel yang biasa kita tengok dalam drama Korea.  itu pun kalau korang tengok drama Korea lah.  kalau tak, korang tengok je lah gambar kat bawah ni.  tak pun mintak tolong pakcik Google.



aku yang paling blur masa dapat menu.  tak tau nak order apa.  aku dengar Dina explain kat mr. hubby food yang ada kat dalam menu tu.  banyak tengok cerita Korea, sampai makanan Korea pun dia tau walaupun tak pernah makan.


aku tengok mr. hubby angguk-angguk je.  tapi tak tau lah angguk-angguk tu maksudnya faham atau blur jugak macam aku.  huhu!!!  finally, Dina dengan mr. hubby came to an agreement selepas patpuluh kali belek-belek menu.


they ordered Set 1 which comprised Gal Bi Goo Ee, Grilled Mackerel, Sam Gye Tang & Spring Onion Pancake, termasuklah drinks.  aku tak pasti apa jenis masakannya.  tapi aku nampaklah gambar dalam menu.  ok, biar tekak aku cuba rasa makanan negara Psy ni ya.  boleh terima ke, idokkk...!


sebelum makanan yang diorder sampai, we were given free appetizers ~ 3 bowls of porridge with small plate of kimchi, fried anchovies, spring onion pancake & egg.  aku cuma makan ikan bilis je.  ikan bilis tu digoreng garing, tapi rasa manis-manis sikit.


bila food set tu sampai, aku nampak ada daging, ikan, ayam dan pancake.  aku cuma makan daging dan ikan je.  tak boleh jadi ni.  hujan-hujan dan cuaca sejuk tu perut rasa lapar.  so aku pun order Bulgogi Fried Rice.  dah memang tekak orang kampung, nak nasik jugak...  ^_^


dah habis makan, kitaorang order pulak Patbingsu untuk desserts.  Patbingsu ni shaved ice macam abc, cuma on top of it dibubuh kacang merah dan ais krim.  kat bawah dia ada sikit mixed fruit.  sedap wei!


to conclude, aku suka restoran tu.  service nya friendly dan cepat.  bossnya peramah dan kelakar.  tapi tak dapat nak berbual panjang sebab kitaorang duduk kat bahagian atas.  selain dari tu, terdapat beberapa bilik disediakan kalau nak buat private event.


food takde masalah, cuma tekak aku tak berapa boleh nak terima makanan Korea.  dina & mr. hubby laju je makan aku tengok.  tapi kalau korang tak nak Korean food, kat situ ada jugak local & western food.  don't worry.


kat situ ada disediakan pakaian traditional Korea kalau ada sesapa nak ambik gambar.  mr. hubby selamba je pakai baju tu masa kitaorang mula-mula sampai.  sabar je lah...


selain dari tu, kat restoran tu jugak ada dijual sticker serta poster artis-artis Korea.  face mask yang popular seantero dunia tu pun ada.  tapi masa kitaorang datang, dah tinggal sticker yang tak menarik.


so itulah pengalaman pertama kitaorang makan kat restoran Korean.  kalau tanya aku samada nak pergi ke situ lagi ke tidak, aku ok jer.  cuma mungkin aku takkan order Korean food lagi.  hehe... (^_^)

mama & papa doakan semoga Dina menjadi anak yang solehah.  berguna kepada agama, bangsa & negara.  serta bahagia dunia & akhirat, in shaa Allah.  aamiin.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...