Daisypath Anniversary tickers

Saturday, October 3, 2015

beautiful isolation in Down Under ~ day 4

hari keempat di Perth acara bebas.  tapi aku dah siapkan itinerary untuk kitaorang.  disebabkan aku jadi tour guide, memasing memang tak ambik kisah.  siap sambung tidur lagi.  sudahnya pukul 10.30 baru start tour.  masa tu matahari dah mencarak.  sabar je lah.

alhamdulillah, pagi tu cuaca sangat baik.  cuma udaranya tak sesejuk seperti sepanjang 3 hari kitaorang berada kat situ.  kitaorang naik Blue CAT bus ke William Street.  lepas tu tukar bas Transperth No. 37 ke Kings Park.

Fraser Avenue Precint

bas tu berhenti betul-betul kat dalam Kings Park.  tapi kitaorang turun kat bus stop betul-betul di jalan masuk ke Fraser Avenue.  aku tak tau pulak ada lagi satu bus stop kat dalam park tu.   mengah jugak nak menapak masuk ke dalam.  syukur pemandangan dan taman-tamannya cantik.

bulan September – November adalah musim bunga di Australia.  so memang cantiklah taman tu.  bunga-bunga berwarna-warni.  dijaga rapi, bersih pulak.  kata mr. hubby, “Taman bunga kat KL tak nak melawat”.  mihihihi!

it is one of the largest inner city park in the world and the most popular visitor destination in Western Australia.  the park is a mixture of grassed parkland, botanical gardens and natural bushland on Mount Eliza, with panoramic views of the Swan River and Darling Range.

Kings Park and Botanic Garden kat Perth ni memang no. 1 dalam list of Things To Do in Perth di TripAdvisor.  dapat jugaklah jejak kaki ke situ, walaupun bukan secara keseluruhan.

kitaorang singgah sekejap di Aspects of Kings Park.  tu kedai souvenir.  ada banyak souvenir kat situ.  "The highest quality and the very best in Australian contemporary craft and design", katanya.  kalau dah the very best, harga pun the best jugaklah kan?  bahahaha!!!

Aspects of Kings Park

sebenarnya tak larat nak menapak ke dalam lagi.   ralat sikitlah sebab memang plan nak berjalan di Lotterywest Federation Walkaway.  tapi disebabkan park tu besar sangat, batang hidung walkaway tu pun tak nampak.  sudahnya kitaorang yang walkaway.  hehe...  nampak je bas dah sedia menunggu, terus naik.

seterusnya kami ke Barrack Street Jetty.  wasted 10 minit sebab aku tersilap cari bus stop.  sepatutnya crossing the road je, tapi kitaorang dah jalan kaki terlebih sangat pulak.  sampailah terjumpa pejabat Consulate-General of Malaysia.  tak sia-sia silap jalan.  hehe…  tapi ofis tu tutup sebab raya haji, walaupun belum raya lagi.

untuk ke Barrack Street Jetty, kitaorang naik Blue CAT di Esplanade Busport.  Busport ni kira macam Puduraya.  ada orang kat situ, tapi lengang je.  mungkin sebab waktu tu office hour kot.  cuma yang aku noticed busport tu bersih.  takde berasap-asap macam kat Puduraya.

Barrack Street Jetty ~ historically, it has been a significant location on Perth Waterfront.   now, it is one of Perth's tourism sites.  di situ ada perkhidmatan ferry untuk penumpang yang nak ke Fremantle, Rottnest Island ataupun South Perth.  kalau rasa-rasa nak tengok bandar Perth dari Swan River, bolehlah naik ferry ni.

jeti tu ok, masih lagi beroperasi.  tapi persekitarannya sedang dalam construction.  very extensive construction.  plan asal memang nak pergi Swan Bell Tower, tapi construction tu buat hilang mood.  kitaorang tak betah lama kat situ.  after capturing a few photos, terus je naik the next CAT bus available.  kitaorang stopped di Murray Street untuk lunch.

di hari yang keempat tu dah terasa nak makan makanan Melayu.  tekak orang kampung macam aku ni, nak cari makanan Melayu jugak.  kihkihkih!   kitaorang singgah di Insan’s Café.  kebetulan masa sampai kat café tu waktu lunch, memang time peak lah kan.  tempat duduk pun takde.

mr. hubby suruh beratur dulu untuk order.  harap-harap masa dapat food nanti dah ada tempat duduk.  aku ordered Insan's Nasi Goreng, mr. hubby ordered nasi campur dan Dina ordered nasi goreng kampung.  tak habis-habis nasi goreng kampung.

elok je aku dah bayar kat counter, memang ada tempat duduk.  alhamdulillah.  memasing makan tak pandang kiri kanan.  lapar sebab pagi cuma sarapan biskut & coklat je.  tapi food kat Insan’s Café tu memang sedap.  recommended!

itinerary untuk hari tu dah habis.  nak balik hotel, kena ambik Blue CAT di bus stop Beaufort Street Bridge.  sementara nak sampai ke bus stop tu, memang kena lalu Murray Street Mall.  kiri kanan penuh dengan kedai dan butik.

kat situ jugak ada a few of the main shopping centres in Perth.  Forrest Chase, Carillon City, David Jones and Myers, to name a few.  cuci mata je lebih.  kalo ada yang berkenan, bolehlah beli.  tapi tak mampu nokkk.  rasa macam ada jerebu je bila tengok cash dalam purse.  penglihatanku tersangatlah kaburnya.  huhu!!!

awal jugak kitaorang sampai hotel petang tu.  sebelum pukul 4.00 petang.  housekeeping staff pun belum datang lagi untuk kemas bilik.  petang tu, kitaorang ke Aberdeen Street untuk dinner.  aku ada terbaca pasal satu restoran ni dan aku rasa patut dicuba sebelum kitaorang balik.

Tasik Indonesian Restaurant opens at 6.00 p.m.  masa kitaorang sampai tu dia baru je bukak.  so masih lengang lagi.  boleh pilih nak duduk meja mana.  masa nak pilih makanan, mata jadi rambang.  semua dalam menu nampak sedap.  mungkin sebab lapar kot.  hehe...

finally, mr. hubby ordered nasi himpit & sup buntut dan aku order Bihun Goreng Tasik.  kali ni dina tak order nasi goreng kampung.  she ordered white rice with Tahu Goreng Tasik & sambal goreng tempe.  sedap wei!  alhamdulillah.

the restaurant is an old character home in Northbridge.  The rooms of the old house, make an interesting restaurant space.  those little rooms coming off the main hallway and this makes a beautiful interior.

balik ke hotel malam tu dengan perut yang kenyang.  kenyang perut, suka hati.  alhamdulillah.  aku dah start kemas bag.  tengahari esoknya kitaorang dah nak balik.